Czy wiesz, że naukowcy udowodnili, że bezpośredni kontakt ze sztuką umożliwia redukcję poziomu stresu?

Niezależnie od tego, czy jesteś Van Goghiem, czy amatorem – szkicownikiem badanie Uniwersytetu Drexel wykazało, że tworzenie sztuki może znacząco zmniejszyć hormony związane ze stresem w twoim ciele.

Metoda malarstwa intuicyjnego będąca formą arteterapii opiera się na wrodzonej umiejętności malowania, którą posiada każdy niezależnie od wieku i doświadczeń. Umożliwia ona uwolnienie potencjału twórczego i intelektualnego oraz ekspresję emocji i uczuć. Do spróbowania tej metody szczególnie zachęcam osoby, które twierdzą że nie potrafią malować, ponieważ tym, co często nas blokuje jest lęk przed tym, że zostanę oceniona/y.

Warsztaty cechują się, tym że działanie terapeutyczne pojawia się  w przestrzeni wolnej od oceny i interpretacji stąd uczestnicy warsztatów nie podlegają zewnętrznej ocenie. Metoda malarstwa intuicyjnego koncentruje się na procesie, na doświadczeniu płynącym z kontaktu z kolorami, strukturami. łączy to, co przyjemne, z tym co pożyteczne. Namalowane obrazy stanowią materiał do wglądu i źródło refleksji dla ich autorów. Po zakończeniu warsztatu wszystko to, co zostało poruszone „pracuje”, zazwyczaj przez kilka, kilkanaście dni. Pojawiają się wtedy różne refleksje i przemyślenia, dzięki którym możliwa staje się zmiana na poziomie świadomości i zachowań.

Uczestnicząc w warsztacie:

  • Zidentyfikujesz swoje aktualne emocje, nazwiesz je i wykorzystasz je jako zasób.
  • Nawiążesz kontakt ze swoim wewnętrznym dzieckiem.
  • Dostrzeżesz wielość barw i kolorów.
  • Nauczysz się czuć swoje ciało
  • Zauważysz swoją aktualną pozycję osobistą, zawodową. Być może odkryjesz marzenia.
  • Stworzysz unikalne obrazy, które możesz powiesić w domu, podarować jako prezent.
  • Zaplanujesz działania, które zrealizujesz w najbliższej przyszłości.
  • ‘Poznasz narzędzie do pracy z oporem.

Korzyści wynikające z doświadczenia malarstwa intuicyjnego:

👍wzrost samoświadomości w obszarze uczuć i emocji,
👍rozwój kreatywności i innowacyjności w zakresie pomysłów,
👍znajomość zasad funkcjonowania umysłu zwiększająca
możliwości myślenia out of the box,
👍wzmocnienie intuicji i wyobraźni,
👍poprawa koncentracji i zdolności uczenia się,
👍uwolnienie od myślenia szablonowego,
👍rozwój myślenia dywergencyjnego,
👍uwolnienie od stresów poprzez wyciszenie i uspokojenie,

👍poprawa samooceny, co jest szczególnie ważne dla osób chcących wzmocnić swoje poczucie własnej wartości,
👍zmiana stosunku wobec opinii innych,

👍nabycie umiejętności związanych z budowaniem skutecznej
komunikacji,
👍dowiesz się, w jaki sposób wiedzę zdobytą podczas warsztatu
stosować w życiu codziennym.

Zaproszenie na warsztat wtorkowy wiosna - lato 2019

Sztuka, w szczególności metoda malarstwa intuicyjnego ma nieograniczone możliwości do wykorzystania w procesie terapeutycznym. Poprzez metaforę, w bezpiecznych warunkach możemy przyjąć inną perspektywę wobec naszego życia, swoich zachowań. Możliwe staje się dostrzeżenie psychologicznych mechanizmów w oparciu, o które funkcjonujemy a także ich zmiana na bardziej funkcjonalne dla nas.

Kolory, struktury, faktury, brokaty, piórka, kamyczki to narzędzia pracy, które wykorzystujemy podczas warsztatów.

Zapraszam serdecznie do terapeutycznej przestrzeni sztuki, gdzie niemożliwe staje się możliwe.

Natalia Miszczyszyn

psycholog&certyfikowana arteterapeutka

O sztuce porozumiewania się

Jesteśmy istotami społecznymi to sprawia, że potrzebujemy komunikować się z innymi, aby dobrze funkcjonować w społeczeństwie. Na co dzień nie zastanawiamy się  nad tym, w jaki sposób komunikujemy się pomiędzy sobą. Prawdopodobnie w chwili, kiedy pojawiają się trudności np. w postaci konfliktów lub różnicy zdań zaczynamy zastanawiać się nad przyczynami zaistniałej sytuacji. Okazuje się, że umiejętność efektywnego porozumiewania się staje się wyzwaniem.

accusation-anger-angry-984950

Jak ocenić czy sposób w jaki się komunikujemy jest odpowiedni? Jeżeli nasz komunikat odzwierciedla naszą intencję, a  nasz odbiorca interpretuje przekazywaną mu informację w zamierzony poprzez nas sposób, wtedy możemy uznać, że komunikat został przez nas przekazany skutecznie.

Psycholodzy zwracają uwagę na związek pomiędzy procesem komunikowania się a możliwością zaspokajania podstawowych potrzeb takich jak: potrzeba bezpieczeństwa, bliskości, przynależności, aprobaty. Komunikując się z innymi wyrażamy swoje przekonania i poglądy, a także ustalamy swoją pozycję, stawiamy granice, wyrażamy stosunek wobec innych. Trudności z komunikowaniem się powodują poczucie osamotnienia, niezadowolenia, prowadząc do frustracji i agresji.

Przyczyną trudności w komunikacji mogą być tzw. bariery komunikacyjne. Przyjmuje się, że mamy wrodzoną skłonność do oceniania tego, co mówią inni. Bardzo ważne jest to by pamiętać  o tym, że posiadając prawo do własnego zdania, należy szanować to, że inni także mają takie prawo. Nieumiejętne krytykowanie innych negatywnie wpływa na relacje. Krytykując możemy sprawić przykrość, urazić uczucia, obrazić. Natomiast konstruktywna krytyka może pozytywnie wpłynąć na jakość relacji, a także świadczy o dojrzałości i umiejętności skutecznego komunikowania się.

Co sprzyja dobrej komunikacji?

– warto wiedzieć, co chcemy przekazać

-pamiętajmy, o szacunku

-szanujmy uczucia innych

-mówmy w sposób prosty

-wykazujmy zainteresowanie

-unikajmy gadulstwa w myśl zasady: „minimum słów – maksimum treści”

Bardzo ważnym elementem dobrej komunikacji jest umiejętność uważnego słuchania, a nie jedynie „słyszenia”. Sygnałami wskazującymi na aktywne słuchanie mogą być uśmiech, potakiwanie. Jest to tzw. komunikacja niewerbalna, czyli mowa ciała. Czasami komunikaty, które wysyłamy za pomocą mowy ciała i  wypowiadanych słów są sprzeczne. W takiej sytuacji wprowadzamy naszego rozmówce w błąd. Stąd chcąc uniknąć takich sytuacji możemy zwrócić uwagę na spójność tego, co mówimy z sygnałami płynącymi z naszego ciała.  W praktykowaniu uważnego słuchania bardzo pomocne jest parafrazowanie, które polega na powtórzeniu własnymi słowami kluczowych informacji jakie usłyszeliśmy od rozmówcy. Parafrazując możemy upewnić się, czy komunikat został zrozumiany przez obie strony w ten sam sposób. Można posłużyć się takimi zwrotami jak „Czy dobrze rozumiem, że”, „O ile Cię dobrze zrozumiałam to masz na myśli”. Mówi się, że w sztuce porozumiewania się główną rolę odgrywa umiejętność  aktywnego słuchania.

Drogi Czytelniku, Czytelniczko, zachęcam Cię do przyjrzenia się temu, w jaki sposób porozumiewasz się z innym, być może dostrzeżesz coś, co zechcesz zmienić, ulepszyć? To, co najważniejsze nigdy nie jest za późno na zmiany i może warto zrobić krok ku doskonałości w tej sferze.

Powodzenia, pamiętajcie każda próba jest sukcesem.

Natalia Miszczyszyn

psycholog&certyfikowana arteterapeutka

Czasami jesteśmy lepsi dla innych, niż dla siebie…

💙Ile dajesz siebie innym…?
💚Ile dajesz sobie siebie…?

Czy masz w tej kwestii balans…?
Równowagi Tobie życzę w przepływie dawania i brania 🙂

MOLDIV-001

„Po, co te wszystkie emocje” – czyli jak zrozumieć to, co się dzieje w naszym sercu i umyśle.

Co to są emocje?

„Po, co te emocje”, „Dlaczego tak przeżywasz?” prawdopodobnie każdy z nas spotkał się z tym pytaniem. W istocie, pytanie „po co te emocje?” jest niezbędne do zrozumienia zachowań swoich i innych. W konsekwencji może to wpłynąć na jakość naszych relacji z innymi.

Emocje towarzyszą nam od urodzenia. Część z nich nazywamy pozytywnymi np. radość, ekscytacja lub negatywnymi np. smutek, złość,  strach. Doświadczanie emocji jest złożonym procesem, w którym jako pierwsze pojawia się odczucie, które kwalifikujemy jako przyjemne lub nieprzyjemne. Następnie pojawia się reakcja naszego ciała np. pocenie się rąk, czerwienie twarzy, uczucie guli w gardle. Kolejnym etapem procesu emocjonalnego jest interpretacja sytuacji jako korzystnej lub niekorzystnej dla nas oraz ekspresja emocji w postaci, gestów, mimiki twarzy, płaczu. W rezultacie tego złożonego procesu, odczuwane przez nas emocje wpływają na nasze decyzje i działania.Emotions

Funkcje jakie pełnią emocje?

Emocje pływają na naszą indywidualność, nasze relacje i komunikację z innymi.  Wypływają na to, w jaki sposób postrzegamy sytuacje, czy oceniamy je w kategoriach potencjalnych dla nas szans czy zagrożeń. Sprawiając że podejmujemy działania, czyli posiadają one ważną funkcję motywującą.

Niestety jako dzieci często byliśmy uczeni ukrywania emocji poprzez takie zwroty, jak: „chłopaki nie płaczą”, „dziewczynki nie powinny się złościć”, itd. Okazuje się, że wypieranie emocji, nie dopuszczanie do ich przeżywania w sposób negatywny wpływa na nasze zdrowie emocjonalne i fizyczne, często prowadząc do chorób psychosomatycznych. Napełniające nadzieją i optymizmem jest to, że coraz częściej i więcej porusza się kwestie związane z umiejętnością rozpoznawania emocji, ich nazywania i konstruktywnego radzenia sobie z nimi.

W moim odczuciu świadomość własnych emocji jest kluczowa dla lepszego zrozumienia siebie i innych, co w konsekwencji prowadzi do poprawy relacji z innymi i większej satysfakcji z życia.

Jak lepiej radzić sobie z emocjami?

Pierwsza rzecz jaka możemy zrobić to je zaakceptować je np. powiedzieć sobie czuję złość w związku z tą sytuacją. Dzięki nazwaniu odczuwanej emocji możemy łatwiej ją zrozumieć. Bardzo ważne jest to, aby nie utożsamiać się z odczuwanymi emocjami.

Chcąc polepszyć kontakt z sobą i swoimi emocjami możemy spróbować prowadzić tzw. dziennik emocji zadając sobie następujące pytania: Co czuję? Jak moje ciało reaguje na to, co czuję? Co, sprawiło, że te emocje pojawiły się we mnie? Co ważnego dla mnie pokazuje mi ta emocja?

Zachęcam Cię droga Czytelniczko/ Drogi Czytelniku do spróbowania tego ćwiczenia. Pamiętajmy, że nie ma złych emocji, każda emocja jest ważna i cenna dla naszego rozwoju

Do doświadczania życia potrzebne są różne  emocje, a my dbajmy o ich równowagę.

W związku z nadchodzącym czasem świątecznym życzę Państwu pomyślności.

cookies